HAZRECÎ, Ali b. Hasan

(علي بن الحسن الخزرجي)

Muvaffakuddîn Ebü’l-Hasen Alî b. el-Hasen b. Ebî Bekr el-Hazrecî ez-Zebîdî (ö. 812/1410)

Yemen tarihçisi.

Hazrec kabilesine mensup olup sahâbeden Kays b. Sa‘d b. Ubâde el-Ensârî’nin soyundandır. İbn Vehhâs ve İbnü’n-Nakkāş künyeleriyle de tanınır. Vefat ettiğinde yaşının yetmişin üzerinde olduğu bilindiğine göre VIII. (XIV.) yüzyılın ortalarında dünyaya geldiği, nisbesinden de doğduğu yerin Zebîd olduğu anlaşılmaktadır. Ailesinin Yemen’deki Resûlîler hânedanına mensup hükümdarlar nezdinde seçkin bir yeri vardı. Bağdatlı İsmâil Paşa, Hazrecî’nin isim zincirini diğer kaynaklardan farklı olarak Ali b. Hasan b. Muhammed b. İsmâil el-Hazrecî en-Nessâbe eş-Şâfiî Ebü’l-Hasan ez-Zebîdî Muvaffakuddin el-ma‘rûf bi’bni Vehhâs el-Müftî bi-Zebîd el-Yemen şeklinde vermektedir (Hediyyetü’l-Ǿârifîn, I, 728). Bu ibareden Hazrecî’nin Zebîd müftülüğü yaptığı da anlaşılmaktadır. el-Melikü’l-Eşref İsmâil’e nisbet edilen el-ǾAscedü’l-mesbûk’te Hazrecî’nin adı “fakih” sıfatı ile birlikte verilmekte, bu durum onun


Zebîd müftüsü oluşuna açıklık getirmektedir. Hazrecî için Şemseddin, Müeyyedüddin ve Ebü’l-Abbas lakap ve künyeleri de kullanılmaktadır (Ahlwardt, VII, 457; Brockelmann, GAL Suppl., II, 238).

C. E. Bosworth, Sehâvî’nin eđ-Đavǿü’l-lâmiǾindeki ibareyi yanlış anlayarak Sehâvî’nin Hazrecî ile görüştüğünü söylerse de (EI² [İng.], IV, 1188) bu mümkün değildir. Çünkü Sehâvî, Hazrecî’nin ölümünden on dokuz yıl sonra 831’de (1428) doğmuştur. Hazrecî ile Zebîd’de görüşen İbn Hacer’dir (krş. eđ-Đavǿü’l-lâmiǾ, V, 210). İbn Hacer onun edebiyatla da ilgilendiğini, fakat daha çok tarihçi olarak tanındığını bildirir (İnbâǿü’l-ġumr, V, 190).

Eserleri. Hazrecî’nin eserleri Yemen tarihiyle ilgili olup başlıcaları şunlardır: 1. el-ǾUķūdü’l-lüǿlüǿiyye fî târîħi’d-devleti’r-Resûliyye. Hazrecî yıllara ve devletlere göre düzenlediği bu eserini, Selâhaddîn-i Eyyûbî’nin kardeşi ve Eyyûbîler’in Yemen şubesinin kurucusu Turan Şah ile birlikte 1174 yılına doğru Yemen’e gelen Resûlîler hânedanının başlangıcından el-Melikü’l-Eşref İsmâil’in 18 Rebîülevvel 803’te (6 Kasım 1400) ölümüne kadar getirir. Her yılda meydana gelen olaylarla birlikte o yıl içinde vefat edenler de kaydedilmiştir. Derleme bir eser olan el-ǾUķūdü’l-lüǿlüǿiyye’nin birinci bölümünde Câhiliye devrinde ve İslâmî dönemde Himyerîler ve Gassânîler’in tarihine kısaca yer verilmiştir. Bu bölümde Me’rib seddinin yapılışından ve arim seliyle seddin yıkılmasından bahseden müellif Resûlîler’in Yemen’e ilk girişlerine de temas etmiştir. İkinci bölümde, el-Melikü’l-Mansûr Nûreddin Ömer b. Resûl’ün 630’da (1233) Yemen’de Mansûrîler Devleti’ni kurmasından bahsedilmekte ve 630-803 (1233-1400) yılları arasındaki olaylar anlatılmaktadır. el-Melikü’l-Eşref’in ölümüyle biten eserde müellif fakihlerin hayatına ve yargı işlerine geniş yer vermiştir. Kâtib Çelebi’nin Târîħu âli resûl min mülûki’l-Yemen adıyla kaydettiği bu eseri (Keşfü’ž-žunûn, I, 282) Sehâvî el-Melikü’l-Eşref’e nisbet etmektedir (eđ-Đavǿü’l-lâmiǾ, II, 299). H. C. Kay’e göre kitabın üçte ikisi, es-Sîretü’l-Mužafferiyye ile el-Melikü’l-Hâtemî’nin el-Ǿİķdü’ŝ-ŝemîn’i ve Cenedî’nin es-Sülûk’ünden yapılan nakillerden ibarettir. Asıl metni ve İngilizce çevirisi beş cilt olarak yayımlanan eserin tercümesi giriş, cetveller, haritalar ve indeks ilâvesiyle Sir James William Redhouse tarafından gerçekleştirilmiş (The Pearl-Strings; A History of the Resūlīyy Dynasty of Yemen, I-III, Leiden-London 1906-1918) Arapça metni Muhammed Besyûnî Asel neşre hazırlamıştır. Eser 1964’te ofset olarak Bağdat’ta yayımlanmış, daha sonra da San‘a’daki Merkezü’d-dirâsât ve’l-buhûs el-Yemenî tarafından Muhammed b. Ali el-Ekva‘ el-Havâlî’nin tashihleriyle bastırılmıştır (Beyrut 1403). 2. Ŧırâžü aǾlâmi’z-zemen fî ŧabaķāti aǾyâni’l-Yemen (Dârü’l-kütübi’l-Mısriyye, Teymûriyye, Tarih, nr. 783; British Museum, Suppl., nr. 671). Hazrecî’nin el-Melikü’l-Eşref’in isteği üzerine hazırladığı bu eser Cenedî’nin es-Sülûk’üne zeyil mahiyetindedir. Kitabın ilk bölümünde Yemen’den bahsedilmekte ve tarih ilminin önemi üzerinde durulmaktadır. Müellif daha sonra Hulefâ-yi Râşidîn, Emevîler ve Abbâsîler hakkında bilgi vermektedir. Eserin ikinci bölümü ileri gelen bazı Yemenliler’in hal tercümesine ayrılmıştır. Bu bölümün sonunda Sultan Kayıtbay devri tarihçilerinden birinin eserinden nakilde bulunulmuş, daha sonra Mu‘tasım-Billâh’a kadar halifelerin isimleri verilmiştir. H. C. Kay’e göre hal tercümelerinin çoğu, Hz. Peygamber’in sîretiyle ilgili mukaddime ile birlikte Cenedî’den iktibas edilmiştir. 3. el-Ǿİķdü’l-fâħirü’l-ĥasen min ŧabaķāti aǾyâni ehli’l-Yemen. 800 (1398) yılında telif edilen eserin günümüze sadece ikinci ve üçüncü cüzleri ulaşmıştır (Câmiatü’d-düveli’l-Arabiyye, Ma‘hedü’l-mahtûtâti’l-Arabiyye, nr. 337). Müellif, muhtemelen bu eseri Ŧırâzü aǾlâmi’z-zemen’e tekmile olarak düşünmüştür. Sehâvî eserin devletlere göre tertip edildiğini söylemektedir (eđ-Đavǿü’l-lâmiǾ, V, 210). Mevcut kısım, on yedinci bölüm olan “Bâbü’z-zâi’l-mu‘ceme”den başlar, otuzuncu bölüme kadar devam eder. Bu bölümde meşhur bazı kadınların hal tercümeleri alfabetik olarak verilmektedir. Kitabın 801’de (1399) istinsah edilen 232 varaklık bir nüshası da San‘a’da el-Câmiu’l-kebîr’deki Garbiye Kütüphanesi’nde bulunmaktadır (Tarih, nr. 136). 4. el-ǾAscedü’l-mesbûk fî men tevelle’l-Yemen mine’l-mülûk. Sehâvî tarafından el-Melikü’l-Eşref Ebü’l-Abbas b. Abbas’a (ö. 803/1401) nisbet edilen (eđ-Đavǿü’l-lâmiǾ, II, 299) bu eserin adı, el-ǾAscedü’l mesbûk ve’z-zebercedü’l-maĥkûk fî men veliye’l-Yemen mine’l-mülûk, el-ǾAscedü’l-mesbûk fî târîħi devleti’l-İslâm ve ŧabaķāti’l-ħulefâǿ ve’l-mülûk gibi değişik şekillerde verilmektedir. Bağdatlı İsmâil Paşa da eseri el-Melikü’l-Eşref’e nisbet etmiştir (Îżâĥu’l-meknûn, II, 101). Kitabın yalnızca, Aden ve San‘a hükümdarları ile Zebîd şehrine yerleşmiş olanlardan bahseden dört ve beşinci bölümlerini teşkil eden bir kısmı günümüze kadar gelmiştir (el-Mektebetü’l-belediyye bi’l-İskenderiyye, Tarih, nr. 89; Medine Mahmûdiye Ktp., Tarih, nr. 255). 5. el-Kifâye ve’l-iǾlâm fî men veliye’l-Yemen ve sekenehâ fi’l-İslâm. Devletlere göre düzenlenen bu kitap tertip ve üslûp yönünden el-ǾAscedü’l-mesbûk’e benzer. Yazma nüshaları Dârü’l-kütübi’l-Mısriyye (nr. 2206), Bibliothèque Nationale (nr. 5832), Vatikan Kütüphanesi (Or., nr. 1022), Bankipûr Oriental Public Library (nr. 1097) ve British Museum’da (Or., nr. 6941, DL 37) bulunan eserin ilk beş bölümünü Râzî Dağfûr neşretmiştir (Mecelletü’d-Dirâsâti’t-Tûnisiyye, sy. 107 [1979], s. 3-162; sy. 108, s. 2-23). Eserde el-Melikü’l-Hâtemî’nin el-Ǿİķdü’ŝ-ŝemîn, Ebü’l-Hasan el-Yemenî’nin el-Müfîd fî aħbâri Zebîd, Şerîf İdrîs b. Ali b. Abdullah’ın Kenzü’l-aħbâr fî maǾrifeti’s-siyer ve’l-aħbâr adlı kitaplarından iktibaslar bulunmaktadır. Nûrî Hammûdî el-Kaysî bu derleme eserin Hazrecî’ye ait olmadığını belirtir.

Muhammed b. Ali Asîrî, Ebü’l-Ĥasan el-Ħazrecî ve âŝâruhü’t-târîħiyye adlı bir doktora tezi hazırlamıştır (Câmiatü’l-İmâm Muhammed b. Suûd el-İslâmiyye, Külliyetü’l-ulûmi’l-ictimâiyye, Tarih, nr. 1406).

BİBLİYOGRAFYA:

Ali b. Hasan el-Hazrecî, el-ǾUķūdü’l-lüǿlüǿiyye fî târîħi’d-devleti’r-Resûliyye; The Pearl-Strings, A History of the Resūlīyy Dynasty of Yemen (trc. J. W. Redhouse, nşr. Muhammed Besyûnî Asel), Leiden-London 1906, I, 3-41; İbn Hacer, İnbâǿü’l-ġumr, V, 190; Sehâvî, eđ-Đavǿü’l-lâmiǾ, II, 299; V, 210; a.mlf., el-İǾlân bi’t-tevbîħ, s. 160, 227; Keşfü’ž-žunûn, I, 282; İbnü’l-İmâd, Şeźerât, VII, 97; Ahlwardt, Verzeichnis, VII, 457; H. C. Kay, Yaman: Its Early Medieval History, London 1892, s. XV-XVIII; Brockelmann, GAL, II, 184; Suppl., II, 238; Îżâĥu’l-meknûn, II, 101; Hediyyetü’l-Ǿârifîn, I, 728; Ziriklî, el-AǾlâm, IV, 274; Kehhâle, MuǾcemü’l-müǿellifîn, VII, 61-62; F. Rosenthal, A History of Muslim Historiography, Leiden 1968, s. 312, 443, 485-486; Eymen Fuâd Seyyid, Meśâdiru târîħi’l-Yemen fi’l-Ǿaśri’l-İslâmî, Kahire 1974, s. 161-165; Abdülvehhâb İbrâhim Ebû Süleyman, Kitâbetü’l-baĥŝi’l-Ǿilmî, Cidde 1403/1983, s. 612-613; Sâlihiyye, el-MuǾcemü’ş-şâmil, II, 273-274; G. R. Smith, “The Ayyūbids and Rasūlids -the Transfer of Power in 7th/13th Century Yemen”, IC, XLIII (1969), s. 175-188; Nûrî Hammûdî el-Kaysî, “el-ǾAscedü’l-mesbûk fî men tevelle’l-Yemen mine’l-mülûk ve nisbetüh li’l-Ħazrecî”, Mecelletü’l-ǾArab, V/5, Riyad 1971, s. 439-452; Şâkir Mahmûd Abdülmün‘im, “Nažra fî muśannefâti ve mevâridi’l-Ħazrecî müǿerriħu’l-Yemen”, el-Müǿerriħu’l-ǾArabî, XXVII, Bağdad 1986, s. 110-114; C. E. Bosworth, “al-Khazradji”, EI² (İng.), IV, 1188.

Cevat İzgi