KUTBÜDDİN er-RÂVENDÎ

(قطب الدين الراوندي)

Ebü’l-Hüseyn Kutbüddin Saîd b. Abdillâh b. el-Hüseyn b. Hibetillâh er-Râvendî (ö. 573/1178)

Şiî âlimi.

İran’da Kâşân şehrinin Râvend köyünde doğdu. Büyük dedesine nisbetle daha çok Saîd b. Hibetullah diye tanınır. Babası ve dedesi bölgenin tanınmış âlimlerindendi. Öğrenimi hakkında yeterli bilgi bulunmamakla birlikte Ebû Ali el-Fazl et-Tabersî, Ebû Ca‘fer el-Halebî, Nasîrüddin et-Tûsî’nin babası Muhammed b. Hasan, İmâdüddin et-Taberî, Abdullah el-Hulvânî ve Ebü’l-Berekât Muhammed b. İsmâil gibi âlimlerden faydalandı (hocalarının bir listesi için bk. AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 240). Çeşitli konularda eserler telif ederek ilmî faaliyetlerini sürdüren Râvendî çok sayıda öğrenci yetiştirdi. Başta oğulları Ali, Hüseyin ve Muhammed olmak üzere Şîa’nın tanınmış isimlerinden İbn Şehrâşûb, İzzeddin Ebü’l-Hâris el-Alevî el-Bağdâdî, Ahmed b. Abdülcebbâr et-Tabersî ve Zeynüddin Ebû Ca‘fer ed-Da‘vidârî onun öğrencileri arasında yer alır. Râvendî 14 Şevval 573 (5 Nisan 1178) tarihinde vefat etti ve Kum’da Sitti Fâtıma Mezarlığı’na defnedildi. Kabrinin Tebriz yakınlarındaki Hüsrevşah köyünde bulunduğunu ileri sürenler, büyük bir ihtimalle Kutbüddin er-Râvendî ile Fazlullah er-Râvendî’yi birbirine karıştırmışlardır.

Eserleri. Kutbüddin er-Râvendî’nin kaynaklarda belirtilen altmış kadar eserinden bazıları şunlardır: Tefsîrü’l-Ķurǿân; Ħülâśatü’t-tefâsîr; el-Lübâb fî fażli Âyeti’l-kürsî; en-Nâsiħ ve’l-mensûħ mine’l-âyât fî cemîǾi’l-Ķurǿân; Żiyâǿü’ş-Şihâb (Đavǿü’ş-Şihâb; Kādî el-Kuzâî tarafından derlenen Hz. Peygamber’in veciz sözlerinin şerhidir; 553’te [1158] yazılan şerhte sûfiyenin sözlerinin şâhid olarak kullanıldığına bakılırsa Râvendî’nin tasavvufla ilgilendiğini söylemek mümkündür); el-Ħarâǿic ve’l-cerâǿiĥ fi’l-muǾcizât (Hz. Peygamber’in ve on iki imamın mûcizelerine ait olayları ele alan üç ciltlik bir eser olup Kum’da basılmıştır [1409/1989]); ǾAlâmâtü’n-nebî ve’l-eǿimme; ǾUyûnü’l-muǾcizât; Risâle fî Ǿadedi’l-mesâǿil elletî vaķaǾa’l-ħilâf fîhâ beyne’l-Murtażâ ve’ş-Şeyħ el-Müfîd (Şerîf el-Murtazâ ile Şeyh Müfîd arasındaki kelâm konularına dair doksan beş ihtilâflı meseleyi ele almaktadır); Nevâdirü’l-muǾcizât; Fıķhü’l-Ķurǿân (Kur’an’daki fıkhî hükümleri Şîa yorumuna göre değerlendiren bu çalışma Ahmed el-Hüseynî tarafından iki cilt halinde yayımlanmıştır [Kum 1405]); Ħulâśa fi’ş-ŞerâǿiǾ; İĥkâmü’l-aĥkâm; en-Niyyât fî cemîǾi’l-Ǿibâdât; Kitâbü’d-DaǾavât (Medresetü’l-İmâmi’l-Mehdî tarafından neşredilmiştir [Kum, ts.]); Ķıśaśü’l-enbiyâǿ (nşr. Gulâm Rızâ el-Yezdî, Beyrut 1409/1989); Minhâcü’l-berâǾa fî şerĥi Nehci’l-belâġa (Râvendî’ye asıl şöhretini kazandıran bu eser Nehcü’l-belâġa’nın ilk şerhlerindendir; daha sonra aynı eseri şerheden İbn Ebü’l-Hadîd Râvendî’nin


fıkıhla uğraştığını, dil ve tarih konusunda ihtisası olmadığı için birçok hataya düştüğünü belirtmektedir [a.g.e., VII, 240]; kitap Abdüllatîf Kûhkemerî tarafından üç cilt halinde yayımlanmıştır [Kum 1406]; Râvendî’nin eserlerinin bir listesi için bk. a.g.e., VII, 240-241).

BİBLİYOGRAFYA:

İbn Şehrâşûb, MeǾâlimü’l-Ǿulemâǿ (nşr. M. Sâdık Âl-i Bahrülulûm), Beyrut, ts. (Dârü’l-edvâ), s. 55; İbn Hacer, Lisânü’l-Mîzân, III, 48; Hür el-Âmilî, Emelü’l-âmil (nşr. Ahmed el-Hüseynî), Necef-Bağdad 1385/1965, I, 125-127; Abdullah Efendi el-İsfahânî, Riyâżü’l-Ǿulemâǿ ve ĥıyâżü’l-fużalâǿ (nşr. Ahmed el-Hüseynî), Kum 1401, II, 419-430; Hânsârî, Ravżâtü’l-cennât, Kum 1391, IV, 5-9; Brockelmann, GAL Suppl., I, 624, 710; Tebrîzî, Reyĥânetü’l-edeb, Tebriz, ts., IV, 467-469; Abbas el-Kummî, Sefînetü’l-biĥâr, Beyrut 1925, II, 437; Âgā Büzürg-i Tahrânî, eź-ŹerîǾa ilâ teśânîfi’ş-ŞîǾa, Beyrut 1403/1983, VII, 145-146; AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 239-241; Nüveyhiz, MuǾcemü’l-müfessirîn, I, 208; Abdülhüseyin Ahmed el-Emînî, el-Ġadîr fi’l-Kitâb ve’s-Sünne, Tahran 1366 hş., V, 380-384.

Avni İlhan