NECEFÎ

(النجفي)

Ebü’l-Mecd Rızâ b. Muhammed Hüseyn b. Muhammed Bâkır b. Muhammed Takī el-İsfahânî en-Necefî (1870-1943)

İmâmiyye Şîası fakih ve ediplerinden.

20 Muharrem 1287 (22 Nisan 1870) tarihinde Necef’te doğdu. Aslen İsfahanlı olan ailesinin fertleri ilimle uğraşan kimseler olarak tanınmıştır. İlk öğrenimine Necef’te başladı; dokuz yaşında babası ile birlikte İsfahan’a gidip bir süre kaldıktan sonra tekrar Necef’e döndü. Burada başta babası olmak üzere devrin önde gelen âlimlerinden dinî ilimleri tahsil etti. Bu arada Seyyid Ca‘fer el-Hillî’den edebiyat, Mirza Habîbullah el-Irâkī’den matematik ve astronomi öğrendi. Muhsin el-Emîn, Necef’te ikameti esnasında tanıdığı Rızâ Necefî’nin Ca‘fer el-Kerrâm ve Seyyid Ca‘fer el-Hillî, Seyyid İbrâhim Tabâtabâî ve Cevâd eş-Şebîbî gibi ediplerle yakın ilişki içinde bulunduğunu belirtmektedir (AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 16). 1915 yılına kadar doğduğu şehirde kalan Necefî, I. Dünya Savaşı’nın sebep olduğu karışıklıklar yüzünden ailesiyle birlikte Necef’ten ayrılarak İsfahan’a yerleşti. Hayatının geri kalan kısmını bazı kısa seyahatler dışında burada geçirdi, öğretim ve telif çalışmalarını sürdürdü. 31 Ocak 1943 tarihinde İsfahan’da vefat etti ve Taht-ı Fulâz Mezarlığı’na defnedildi. Arapça ve Farsça şiirler yazan Necefî telif çalışmaları yanında birçok öğrenci yetiştirmiştir. Biyografik eserlerde ondan ilim öğrenen ve rivayette bulunan bazı kimselerden söz ediliyorsa da (meselâ bk. a.g.e., VII, 16) yetiştirdiği öğrenciler arasında sadece Seyyid Şehâbeddin el-Mar‘aşî’nin ismi öne çıkmıştır.

Eserleri. 1. Viķāyetü’l-eźhân ve’l-elbâb fî uśûli’s-sünne ve’l-kitâb. Müellifin en önemli çalışmasıdır (İsfahan 1337, 1346). 2. Tenbîhâtü delîli’l-insidâd. Metodik olarak bazı yollarla desteklenen zannın delil olabileceği konusunu ele alan bir çalışma olup Viķāyetü’l-eźhân’ın on ikinci bölümünün müstakil neşridir (İsfahan 1346). 3. Źeħâǿirü’l-müctehidîn fî şerĥi MeǾâlimi’d-dîn fî fıķhı Âl-i Yâsîn. Şemseddin Muhammed b. Şücâ‘ el-Kattân’a ait metnin tahâret ve nikâhla ilgili iki kısmının şerhidir (Âgā Büzürg-i Tahrânî, Ŧabaķāt, II, 751). 4. Risâle fi’r-red Ǿalâ Faśli’l-ķażâǿ fî Ǿademi ĥücciyyeti fıķhi’r-Rıżâ. Hasan es-Sadr tarafından kaleme alınan esere reddiye olarak telif edilmiştir. 5. Risâletü’l-ķıble. 6. Naķżu felsefeti Darvîn. Darwin nazariyesinin İran’da yayılma temayülü göstermesi üzerine kaleme alınmış üç ciltlik bir kitap olup ilk iki cildi yayımlanmıştır (Bağdat 1331). 7. el-Ķavlü’l-cemîl ilâ śadîķī el-Cemîl. Bir önceki eserde yer alan düşüncelere karşı çıkan Cemîl Sıdkī ez-Zehâvî’ye cevap niteliğindedir (Âgā Büzürg-i Tahrânî, eź-ŹerîǾa, XVII, 209; XXIV, 277). 8. Kitâb fi’r-red Ǿale’l-Bahâǿiyye. 9. Risâle fi’l-ġınâ (son iki eser için bk. AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 16-17; Âgā Büzürg-i Tahrânî, Ŧabaķāt, II, 752). 10. Celiyyetü’l-ĥâl (Simŧü’l-leǿâl) fî maǾrifeti’l-vażǾ ve’l-istiǾmâl. Dilde kavramların vazediliş ve kullanılışıyla ilgili bir eserdir (Tahran 1337; İsfahan 1346, Viķāyetü’l-eźhân’la birlikte). 11. Ġāliyetü’l-Ǿıŧr fî ĥükmi’ş-şiǾr (Âgā Büzürg-i Tahrânî, eź-ŹerîǾa, XVI, 2). 12. Şerĥu Urcûzeti’l-Ǿarûż ve’l-ķāfiye. Müctehid Tebrîzî diye bilinen arkadaşı el-Hâc Mustafa’nın yazdığı eserin şerhidir. 13. er-Ravżü’l-erîż. Arapça divanıdır (Necefî’nin Arapça şiir örnekleri için bk. AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 16-19). 14. Ĥuliyyü’d-dehri’l-Ǿâŧıl fî-men edrektühû mine’l-efâżıl. Necefî’nin kendi akrabalarının ve tanıdığı önemli kişilerin biyografilerini ihtiva eden neşredilmemiş bir çalışması olup Âgā Büzürg-i Tahrânî kendisinde müellif hattı bir nüshasının bulunduğunu belirtmektedir (eź-ŹerîǾa, VII, 79). 15. Dîvânü’ş-Şeyħ Muĥammed Rıżâ el-İśfahânî. Vârislerinde olduğu bildirilen Farsça divanıdır (a.g.e., IX, 363). Necefî ayrıca hadis ve fıkıhla ilgili bazı eserlere önemli hâşiyeler yazmıştır.

BİBLİYOGRAFYA:

Kehhâle, MuǾcemü’l-müǿellifîn, IV, 163; Hânbâbâ Müşâr, Fihrist-i Kitâbhâ-yi Çâpî-yi ǾArabî, Tahran 1344 hş., s. 220, 524, 539, 965, 998; AǾyânü’ş-ŞîǾa, VII, 16-19; Âgā Büzürg-i Tahrânî,


eź-ŹerîǾa ilâ teśânîfi’ş-ŞîǾa, Beyrut 1403/1983, IV, 213, 452; V, 127; VII, 79; VIII, 259; IX, 363; XI, 66; XII, 382; XIV, 92, 101; XVI, 2, 62; XVII, 209; XXIV, 277; XXV, 133; a.mlf., Ŧabaķātü aǾlâmi’ş-ŞîǾa, Meşhed 1404, II, 747-753; Ali Fâzıl el-Kāinî en-Necefî, MuǾcemü müǿellifi’ş-ŞîǾa, Kum 1405, s. 38; Muhammed Hüseyin Rûhânî, “Celiyyetü’l-ĥâl”, DMT, V, 422.

Mustafa Öz